Laptops Educacionais de Baixo Custo: Análise Preliminar Baseada na Escada Semiótica
Abstract: In 2005, the MIT Media Lab initiated a project to develop a laptop of low cost, initially called ''laptop of 100 dollars`` or ''The Children's Machine``. In consequence of this project, with implications in the education of children in the whole world, other initiatives of development of low cost laptops for educational purpose appeared. After meetings with leaders and representatives of these initiatives, the Brazilian government showed interest in the idea and studies ways to apply it to the system of public education in the country. Within this context, considering the initial period of discussion on the question, this technical report presents results of a preliminary analysis carried through in three educational models of laptops in consideration by the Government. The analysis was based on an inspection of the equipment using a semiotic-based framework.
Resumo: O MIT Media Lab iniciou em 2005 um projeto para desenvolver um laptop de baixo custo, inicialmente denominado de ''laptop de 100 dólares`` ou ''The Children's Machine``. Em conseqüência desse projeto, com implicações na educação de crianças em todo o mundo, outras iniciativas de desenvolvimento de laptops de baixo custo para uso educacional surgiram. Após encontros com l{\'{\i}}deres e representantes dessas iniciativas, o governo brasileiro mostrou interesse na idéia e estuda formas de aplicá-la ao sistema de ensino público no pa{\'{\i}}s. Neste contexto, considerando o estágio ainda inicial de discussão sobre a questão, este relatório técnico apresenta resultados de uma análise preliminar realizada em três modelos de laptops educacionais em consideração pelo Governo. A análise baseou-se em uma inspeção dos equipamentos utilizando um framework semiótico.
2007